חדשות בדיני התעבורה
הפעלת רכב מרחוק
ב-28.8.25 פורסמו תיקונים לתקנות התעבורה, כהוראת שעה שתוקפה מ-1.9.25 עד 31.8.28, שמטרתם לאפשר מערכות חכמות ברכב.
1. לתקנה 28 אחרי תקנת משנה נוספה תקנת משנה (ג): על אף האמור בתקנות משנה (א) ו־(ב)(1)*, לצורך תמרון חניה, הנוהג ברכב רשאי לשלוט ברכב באמצעות מערכת ייעודית, בין שהוא בתוך הרכב ובין שהוא מחוצה לו, בהתקיים כל אלה:
(1) בעת ביצוע תמרון חניה כאשר הנוהג ברכב נמצא מחוץ לרכב, המרחק בין הרכב לנהג לא יעלה על 6 מטרים מהרכב, ואין ברכב נוסעים;
(2) בעת הפעלת המערכת הייעודית לא תעלה מהירות הרכב על 12 קמ"ש.
בתקנת משנה זו, "מערכת ייעודית" היא מערכת שיצרן הרכב התקין ברכב בתהליך הייצור של הרכב או באמצעות עדכון תוכנה מטעמו, שמאפשרת נהיגה עצמאית של הרכב לצורך ביצוע תמרון חניה ופועלת לפי אחת מאלה:
(1) הפעלה בידי נהג הרכב על בסיס זיהוי מיקומו ביחס לרכב;
(2) הפעלה על ידי לחיצה רציפה של נהג הרכב על אמצעי שליטה במערכת הייעודית במהלך תמרון החניה."
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
*תקנה 28
(א) נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה; אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה.
(ב)(1) בעת שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית ולא ישלח או יקרא מסרון (s.m.s).
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
2. בתקנה 74(ב), אחרי "הוצא מפתח ההצתה" באות המילים "אם קיים ברכב".
כמו כן נוספה תקנת משנה (ב2): "רשאי הנוהג ברכב להניע מרחוק רכב חונה באמצעות מערכת ייעודית שמטרתה הפעלת מערכות ברכב שאינן משמשות לנהיגת הרכב, שיצרן הרכב התקין ברכב בתהליך הייצור או באמצעות עדכון תוכנה מטעמו, בהתקיים כל אלה:
)א( הרכב נעול;
(ב) מופעל ברכב מנגנון המונע את תנועת הרכב בעת הפעלתו מרחוק באמצעות מערכת ייעודית;
(ג) אין ברכב נוסעים."
הסעת תלמידים גם במונית
ככל שזה יישמע מוזר לרבים, עד עתה תקנות התעבורה התירו הסעת תלמידים ברכב מורשה לכך - אוטובוס רגיל או זעיר, למרות שמזה שנים תלמידים, במיוחד מהחינוך המיוחד, מוסעים במוניות מטעם ובמימון הרשויות המקומיות.
תקנה 83(א) תוקנה ב-28.8.25 וקובעת שמותר לבצע הסעת תלמידים גם במונית שניתן עליה רישיון לנסיעה מיוחדת.
תיקון בתקנה 83(ג) מבהיר שלנהג ולמלווה אסור להתיר כניסה ויציאה אלא כנדרש בכל רכב, כלומר מצדו הימני של הרכב כשהוא עומד בצד ימין של הדרךאו מצדו השמאלי של הרכב כשהוא עומד כדין מצד שמאל של הדרך; אולם מי שיושב לצד הנהג רשאי לצאת מצדו הימני של הרכב, לאחר שנקט באמצעי הזהירות הדרושים.
תיקונים בתקנות התעבורה בנוגע לרכב אספנות
פורסמו ב-29.7.25.
1. הגדרת "רכב אספנות" בתקנה 1. עד עתה הוגדרו כרכב אספנות: אופנוע, רכב נוסעים פרטי, אוטובוס רכב עבודה, רכב חילוץ ורכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 12,000 ק"ג, שמלאו 30 שנים משנת ייצורו ואשר צוין ברשיון הרכב כרכב אספנות;
עתה נוספו רכב חילוץ וטרקטורון בני 30 שנה לפחות.
2. הורחבה תקנה 320(ה) הקובעת כי לא יירשם רכב למעט רכב עבודה המיועד לפי מבנהו לטיאוט בדרך אלא אם מערכת ההיגוי וגלגל ההגה או הכידון מותקנים בצד שמאל של הרכב
מעתה גם מותר גם רכב אספנות שההגה אינו בצד שמאל.

מי זכאי להתקבל לקורס קציני בטיחות
תקנה 582 לתקנות התעבורה תוקנה ופורסמה ב-18.12.24
לא ינתן כתב הסמכה לאדם, אלא אם הוכיח להנחת דעתה של הרשות כל אלה:
(1) הוא אחד או יותר מאלה:
(א) סיים שתים עשרה שנות לימוד לפחות;
(ב) זכאי לתעודת בגרות בישראל;
(ג) זכאי לתואר אקדמי ממוסד מוכר;
(ד) זכאי לתואר הנדסאי ממכללה טכנולוגית מוכרת;
(2) הוא תושב ישראל.
(3) מתקיים בו האמור בפסקת משנה (א) או )ב) שלהלן:
(א) הוא מקיים את אחד מהתנאים המפורטים בפסקאות משנה (1) ו-(2) שלהלן או שבידו אחת
מהתעודות המפורטות בפסקאות משנה (3) ו-(4) שלהלן:
(1) הנדסאי כהגדרתו בחוק ההנדסאים והטכנאים או מי שזכאי להירשם כמהנדס בפנקס
המהנדסים והאדריכלים כהגדרתו בחוק שהם בעלי התמחות ברכב;
(2) טכנאי מוסמך כהגדרתו בחוק ההנדסאים והטכנאים בענף הנדסת מכונות בכל המדורים
בתחום הרכב, בעל שלוש שנות ניסיון לפחות;
(3) תעודת סוג 2 ומעלה במכונאות רכב;
(4) תעודת סיום מטעם משרד העבודה של קורס אוטוטק או אוטוטרוניקה מתקדמת או קורס
אחר שהרשות אישרה;
(ב) התקיים בו האמור בפסקאות שלהלן:
(א) המציא תעודה בדבר השלמת אחד מהקורסים המפורטים להלן מטעם משרד העבודה:
(1) מכינה בנושא מערכות הרכב) טרום קורס קציני בטיחות בתעבורה);
(2) מבוא לאוטוטק/אוטוטרוניקה מתקדמת;
(3) השלים קורס אחר מטעם משרד העבודה שהרשות אישרה כי הוא מקביל לאחד
מהקורסים המפורטים בפסקת משנה זו:
(ב) הוא עסק במשך שלוש שנים לפחות באחד מהמקצועות בתחום התחבורה היבשתית
המפורטים בפסקת משנה (1)(א) עד )ג) או במקצוע שהרשות אישרה מתוך רשימת
המקצועות המפורטת להלן:
(1) נהיגת רכב ציבורי שמשקלו מעל 5,000 ק"ג;
(2) נהיגת רכב מסחרי שמשקלו מעל 10,000 ק"ג;
(3) הוראת נהיגה לרבות בחינת נהיגה;
(4) מקצועות שירותי תחזוקה לרכב לרבות בוחני תנועה במשטרת ישראל ובעלי תעודת בוחן;
(5) מקצועות ניהול ציי רכב.
הרשות תפרסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים את הקורסים או המקצועות שאישרה.
(4) הוא בעל רישיון נהיגה דרגה 1C ומעלה; (בוטלה הדרישה לעבור בנוסף על כך מבחן עיוני לרישיון נהיגה מדרגה זו)
דמי חניה בחניון
חלו שינויים בסעיף 70ב1 בפקודת התעבורה.
השינויים פורסמו ב-2.12.24 אך יהיו תקפים החל ב-1.12.25.
(א) המפעיל חניון, בין שהחניון בבעלותו ובין שבבעלות אחר, לא יגבה דמי חניה בחניון, אלא (במקום "לפי יחידות זמן של 15 דקות...") לפי זמן החניה כשהוא מחושב לפי דקות; בתשלום במזומן יעוגלו דמי החניה כלפי מעלה לסכום הקרוב בשקלים חדשים.
אין שינוי בסעיף (ב) הקובע אין בהוראות סעיף קטן (א) כדי למנוע גבייה של דמי חניה כוללים בעד יום, שבוע או חודש, באופן קבוע או חד-פעמי.
(ג) שר הפנים, בהסכמת השר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע (במקום "משיקולי תחרות...") כי הוראות סעיף זה לא יחולו לגבי אזורים מסוימים שיש בהם חניונים או לגבי סוגים של חניונים, ובכלל זה לגבי חניונים שדמי החניה הנגבים בהם נמוכים מסכום מסוים שיקבע בהתאם לאזור שהחניון נמצא בו, והכול כפי שיבע בדרך האמורה.
החניה תהיה זולה יותר? אשרי המאמין
טרקטורון לא חשמלי (הוראת שעה)
שורה (5) בהגדרת "טרקטורון" בתקנה 1 לתקנות התעבורה תוקנה ב-26.10.24. בין היתר נוספה לה אמירה שנפח מנוע בעל בעירה פנימית של טרקטורון אינו עולה על 1,500 סמ"ק. מכאן ניתן להסיק שטרקטורון יכול להיות גם בעל מנוע חשמלי שאינו נמדד בסמ"ק.
על פי הוראת שעה שפורסמה ב-28.11.24, עד 1 באפריל 2025 לא תחול הגדרת הטרקטורון על רכב בעל מנוע חשמלי.
כשיוחלט ויפורסם גורל הטרקטורון עם מנוע חשמלי – נפרסם.
קנסות גבוהים לפי חוק שרותי הובלה
נתקבל בכנסת ב-12.11.24
פורסם ברשומות ב-13.11.24
תחילת החוק ב-13.12.24
סעיף 19 (שינוי): אחריות נושא משרה בתאגיד
(א) נושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת ביצוע עבירות לפי סעיפים 18(א) ו־20(ב)(1) ו–(1א) בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו; המפר הוראה זו, דינו קנס עד 75,300 ש"ח, ולעניין ביצוע עבירות כאמור בסעיף 18(א)(1), (3) או (5), בעת הובלת חומרים מסוכנים, באופן או בנסיבות שעלולים לסכן את הציבור או לפגוע בבטיחותו - קנס עד 226,000 ₪.
(ב) נעברה עבירה לפי סעיף 18(א) או 20 (ב)(1) או (1א) על ידי תאגיד או על ידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.
(ג) בסעיף זה, "נושא משרה בתאגיד" - מנהל פעיל בתאגיד, שותף למעט שותף מוגבל, או בעל תפקיד אחר בתאגיד, האחראי מטעם התאגיד על התחום שבו נעברה העבירה.
תיקון סעיף 20 – תוספת אחרי פסקה (1)
(1א) מוסר מטען יבדוק, בעת העמסת מטען על רכב מסחרי, את התאמת המטען למטען שהותר להובלה ברכב לפי תנאי רישיון הרכב לעניין זה, למעט לעניין משקל המטען, וידרוש מהמוביל להפסיק לאלתר העמסה על הרכב של מטען שאינו תואם תנאי מהתנאים כאמור; הפר מוסר המטען את חובתו האמורה, דינו קנס עד 75,300 ש"ח, ואם נעברה העבירה בידי תאגיד - פי ארבעה מהקנס האמור; הוראות פסקה זו לא יחולו על מוסר מטען שהוא תאגיד מוסמך כהגדרתו בחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004 או מי מטעמו.
טרקטורון – קצת אחרת
פורסם ב-26.8.24.
בתוקף מ-26.10.24.
1. הגדרת הטרקטורון בתקנה מס' 1 שונתה מעט.
טרקטורון" - רכב שיצרנו הגדיר אותו כרכב שטח ( (All Terrain Vehicle) ומתקיימים בו כל אלה:
(1) הוא נע על ארבע גלגלים לפחות (ללא שינוי);
(2) אופן הישיבה עליו הוא כשרגלי הנהג והנוסע משני צדי המושב (נוסף "הנוסע");
(3) ההיגוי שבו נעשה באמצעות כידון (ללא שינוי);
(4) הוא מיועד להסעה של עד שני נוסעים כולל הנהג (ללא שינוי);
(5) ברכב בעל מנוע בעירה פנימית, נפח מנועו אינו עולה על 1,500 סמ"ק (כלומר, אפשר גם מנוע חשמלי. נפח המנוע בעל הבעירה הפנימית לא השתנה);
(6) הוא צוין ברישיון הרכב כטרקטורון (ללא שינוי);
2. ביטול תקנה 363ד
בהזדמנות זו תבוטל תקנה 363ד המכתיבה תנאים לרישום טרקטורון ובהם חובת וו גרירה, הגבלת המהירות המרבית המובנית ל-50 קמ"ש וחובת הגדרתו על ידי היצרן כרכב המיועד לביצוע עבודה או שירות ואינו מיועד לספורט.
יצוין כי הגבלת המהירות המרבית של הטרקטורון ל-40 קמ"ש לפי תקנה 39ג(ב) בעינה עומדת וכך לגבי החובות האחרות המוטלות בתקנה זו: איסור נהיגה בכביש אלא לשם חצייתו או כאשר הנסיעה היא בכביש שבתחום מושב או קיבוץ, הסעת אדם נוסף לנהג רק עם היתר לכך מאת רשות הרישוי, וחובת חבישת קסדה תקנית.
כמו כן, על מנת למנוע ספק, חובת מסגרת בטיחות אחורית (קשת התהפכות) נמחקה מזמן.
חוק עבירות תעבורה מינהליות
ב-7.8.24 פורסם בספר החוקים "חוק הפרות תעבורה מנהליות" לפיו אם היה למפקח (שוטר או עובד ציבור שהוסמך לפי חוק זה) יסוד סביר להניח כי אדם ביצע הפרת תעבורה, רשאי הוא להטיל על המפר קנס בשל הפרת התעבורה, לפי הוראות חוק זה, לעניין זה, "אדם" שהוא מי שמלאו לו 12 שנים.
החוק חדשני ומורכב ואפשר לומר שאף שנוי במחלוקת. מי שמעונין לצלול בפרטי החוק (40 עמודים בספר החוקים) יכנס בגוגל ל"ספר החוקים 3278: חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ד-2024".
מטרת החוק להפוך עבירות תעבורה מסוג "ברירת משפט" ("עבירות קנס"), להפרות תעבורה מנהליות שיטופלו במישור המנהלי, וכן להקים בית דין מנהלי לתעבורה תחת משרד המשפטים, שידון בעררים המוגשים על הליכים אלה.
לפי החוק החדש דו"ח תנועה בהפרת תעבורה לא יהווה התחלה של הליך פלילי פוטנציאלי, אלא ישקף החלטה מנהלית לקנוס את הפרט בסכום כסף מסוים, וזאת בשל קיום ראיות מנהליות לכך שאותו אדם הפר את נורמות התעבורה שייקבעו בתוספת כנורמות מינהליות.
לא יחול שינוי במנגנון רישום הנקודות כפועל יוצא של הקביעה שבוצעה הפרה.
בית הדין המנהלי לתעבורה תחת משרד המשפטים, יפעל כערכאה ראשונה לטיפול בהפרות תעבורה. בית דין לתעבורה יקיים ביקורת שיפוטית מנהלית, וזאת בשים לב למעבר מהמישור הפלילי למישור המנהלי. בית דין לתעבורה ידון ב"דן יחיד" ויתנהל בעיקרו באמצעים טכנולוגיים, באמצעות ממשק דיגיטלי מתקדם ונוח לאזרח ועל בסיס מסמכים כתובים. גם באותם מקרים בהם יידרש דיון פרונטלי, הדיון יתקיים באמצעות אמצעים טכנולוגיים מבלי להידרש להגיע פיזית לאולם הדיונים, פרט למקרים חריגים. סדרי הדין ודיני הראיות יתאמו את המשפט המנהלי, באופן שיאפשר אכיפה יעילה ומקיפה יותר.
כמו כן יוקם מרשם תעבורה מנהלי בדבר הפרות תעבורה בגינן הוטל קנס מנהלי.
דוחים את הזִקנה
תקנה 196(ב) זכתה לשינוי המהווה בשורה לבעלי רישיון נהיגה בני 70-75:
החל מ-1.4.24, בעל רישיון נהיגה לאופנוע, טרקטור, פרטי ומסחרי עד 3,500 ק"ג ומסחרי עד 12,000 ק"ג חייב לעבור בדיקות רפואיות כאמור בשנה שבה מלאו לו 75 שנה ובשנה שבה מלאו לו 80 שנה (במקום אחת לחמש שנים החל בשנה שבה מלאו לו 70 שנה ועד לשנה שבה מלאו לו 80 שנה). אין שינוי בהמשך: "...ואחרי כן בכל שנתיים ובכל פעם שיחדש את רישיון הנהיגה שלו לפחות".
אין שינוי בחובות הבדיקות הרפואיות האחרות.
.jpeg)
הארכת זמן נוספת לנהיגה לפי תקנה 168
פורסמה ב-4.3.24.
תוקפה של ההארכה עד 31.5.24 או עד תום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף.
הנוהג באוטובוס פרטי / ציבורי בקווי שירות או שניתן עליו רישיון הסעה מיוחדת, או ברכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על6,000 ק"ג מורשה לעבוד בנהיגה לא יותר מ-14 שעות (במקום 12 שעות) בתקופה של 24 שעות ולא יותר מ-84 שעות (במקום 68 שעות במקור) בתקופה של 7 ימים.
החל רישום אופניים וקורקינטים חשמליים
החל רישום אופניים וקורקינטים חשמליים, לקראת חובת הצגת לוחית זיהוי אשר תחל ב-1 באוגוסט
בעלי רכב תחבורה קלה (אופניים וקורקינטים חשמליים) מוזמנים להירשם במאגר מקוון, ולקבל לוחית זיהוי שתוצמד לרכב.
על פי התקנות החדשות (שפורסמו ב-24.1.24) החל מ-1 באוגוסט יחויב כל רכב תחבורה קלה לשאת לוחית זיהוי. לצורך זה, נדרשים כל בעלי הרכב הקל להירשם במאגר מקוון. תהליך הרישום פשוט ומהיר, והוא ללא תשלום.
המונח "תחבורה קלה" כולל כלי רכב קלים שאינם חייבים ברישיון נהיגה אך חייבים קבלת היתר ועמידה במבחן עיוני.
כדי להיערך לתקנה החדשה, עומדים לרשות בעלי רכב שישה חודשים לצורך הרישום והתקנת לוחית זיהוי על רכבם. הרישום מתבצע באופן מקוון באתר המשרד:
https://www.gov.il/he/service/bicycle-and-scooter-registration?
מטרת התקנה היא לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל ואת שאר משתמשי הדרך, ואת עצמם.
רקע:
החל משנת 2014 מסדיר משרד התחבורה את השימוש בכלי רכב אלה. בין היתר נקבעו תקן לכלי הרכב, גיל רכיבה, חובת חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה, חובת הכשרה עיונית ועוד. כמו כן הורחבו סמכויות האכיפה גם לפיקוח העירוני.
עם זאת, עד כה מאמצי האכיפה לא היו יעילים מספיק, מכיוון שרכבי תחבורה קלה אינם חייבים בנשיאת לוחית מזהה. כך יכולים הרוכבים להתחמק ולהימנע מדו"ח על עבירה שביצעו, גם אם העבירה או התאונה צולמו.
לפי התקנות החדשות רכב תחבורה קלה יחויב בנשיאת סימן מזהה. כדי להקל על בעלי כלי רכב קיימים, נקבע נוהל רישום קל ופשוט, המתבצע כולו באופן מקוון וללא צורך להגיע למשרד הרישוי, ואינו כרוך בתשלום אגרות או בביצוע מבחן שנתי.
בעת רישום רכב קיים, או ברכישת רכב חדש, הרישום המקוון יבוצע באופן חד פעמי על ידי הבעלים, אשר יזדהה באמצעות תעודת הזהות שלו. אם הבעלים הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו.
בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות. בעל הרכב ייגש עם האישור למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית, אותה יש להצמיד לרכב. הכנת הלוחית והתקנת התושבת כרוכות בתשלום.
שלא כמקובל ברכב מנועי, מספר הרישוי הוא אישי ומשויך לבעל הרכב ולא לרכב עצמו. במקרה של מכירת הרכב או רכישת רכב חדש, על הבעלים לפרק את הלוחית ולהתקינה על הרכב החדש, זאת לאחר שביטל את השיוך הקודם וביצוע רישום מקוון לכלי החדש.
התקנה החדשה של השרה רגב תביא לשינוי התנהגותי אצל הרוכבים, ותהפוך אותם לתוספת ברוכה למערך התנועה העירוני".
פטור מדיווח לרשות לפי סעיף 65ד "רכב של תאגיד – מערכת לדיווח ומעקב" (לשעבר: נוהל 6):
מנהל תחום קציני בטיחות, לפי הסמכות המוענקת לו בתקנה 587ד, פרסם ב-4.2.24 פטור מחבת הדיווח החלה על התאגידים (למעשה, על קציני הבטיחות) לדווח מדי שנה על מספר התלונות שהופנו כלפי נהגי רכב התאגיד ועל מספר תאונות הדרכים עם נפגעים שהיה מעורב בהן רכב התאגיד.
עם זאת, החובה לדווח על יותר מ-4 דיווחים על עבירות שביצע נהג בתאגיד קיימת ויש להודיע על כך לרשות מיד לאחר קבלת התלונה החמישית ועל אופן הטיפול בה.
רכב לתחבורה קלה
ב-24.1.24 פורסמו ברשומות תקנות חדשות:
לתקנה 1 נוספה הגדרה "רכב לתחבורה קלה" - אופניים עם מנוע עזר או גלגינוע.
לתקנה 39טז נוספה תקנת משנה שלפיה מי שמחזיק ברישיון נהיגה למעט טרקטור (דרגה 1) לרבות רישיון נהיגה שאיננו בתוקף, או עמד בהצלחה בבחינה עיונית לנהיגה וניתן לו אישור על כך מאת רשות הרישוי יהיה פטור מהחובה להחזיק ברישיון נהיגה.
כמו כן נוספה תקנת משנה נוספת הקובעת כיבעל רכב לתחבורה קלה כהגדרתו בתקנה 299א (חדשה, ראו בהמשך) מסוג אופניים עם מנוע עזר או מי שרכב כאמור בשליטתו, לא ירשה לאדם לנהוג ברכב כאמור שברשותו אלא אם כן הוא מורשה לנהיגת רכב לתחבורה קלה כאמור בתקנת המשנה החדשה לתקנה 39טז ומלאו לו 16 שנים או יותר. בעל הרכב לתחבורה קלה לא יהיה אחראי לנהיגתו על ידי מי שלא עומד בתנאים אלה אם יוכיח שנקט את כל האמצעים הסבירים למניעת נהיגתו של אותו אדם.
התוספות לתקנה 39טז מבטלות את הצורך בתקנות 39יז ו-39יח1.
נוספה תקנה 299א ובה הגדרות לעניין רכב לתחבורה קלה:
"בעל הרכב", לעניין רכב לתחבורה קלה - מי שרכב לתחבורה קלה רשום על שמו לפי תקנה 299ב;
"הזדהות אלקטרונית" - הזדהות ברמת ודאות גבוהה, תוך שימוש באמצעי אלקטרוני שהוא אחד מאלה:
(1) אמצעי זיהוי אלקטרוני הכולל אימות רב־גורמים, ובו שני פרטי אימות לפחות;
(2) אמצעי זיהוי אלקטרוני אחר שאישר שר התחבורה בהודעה ברשומות, שההזדהות באמצעותו היא ברמת ודאות שלא תפחת מרמת הוודאות המושגת באמצעות האמצעי כאמור בפסקה ((1;
"חוק מרשם האוכלוסין" - חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965;
"יצרן לוחית זיהוי" - בעל רישיון לייצור והטבעה של מוצר תעבורה מסוג לוחית רישוי לפי סעיף 98 לחוק רישוי שירותים;
"מספר רישום" - צירוף של אותיות לועזיות וספרות, שהקצתה רשות הרישוי לבעל רכב לתחבורה קלה;
"מערכת רישום" - מערכת ממוחשבת של רשות הרישוי המשמשת לביצוע רישום של רכב לתחבורה קלה על שם בעליו וביטול רישום כאמור;
"פרט אימות" - פרט ייחודי שנועד לאמת זהות;
"פרטי קשר" - מספר טלפון וכתובת דואר אלקטרוני;
"תושב ישראל" - כהגדרת "תושב" בחוק מרשם האוכלוסין.
נוספה תקנה 299ב הקובעת חובת רישום ופטור מחובת רישוי:
(א) רכב לתחבורה קלה יירשם לפי סימן זה, בלבד,באופן מקוון או בדרך האמורה בתקנה 299ה.
(ב) רכב לתחבורה קלה יירשם על שם אחד מאלה:
(1) תאגיד;
(2) יחיד שהתקיימו בו שני אלה:
-
הוא בן 16 שנים לפחות;
-
התקיים בו האמור בתקנה 39טז(א)(3((הרשות לנהוג רכב לתחבורה קלה);
(ג) רכב כאמור בתקנת משנה (א) יהיה פטור מרישוי,אלא אם כן נאמר אחרת בתקנות אלו;
(ד)יראו את בעל הרכב לפי סימן זה, כבעל הרכב הרשום לפי הפקודה;
(ה) לא יירשם יותר מאדם אחד לבעל רכב לגבי רכב לתחבורה קלה מסוים;
(ו) לא יירשם במערכת הרישום שעבוד, עיקול או זכות צד שלישי אחרת על רכב לתחבורה קלה.
נוספה תקנה 299ג הקובעת חובת רישום מקוון:
(א) מי שבבעלותו רכב לתחבורה קלה, ירשום אותו על שמו במערכת הרישום באופן מקוון לאחר שהזדהה בהזדהות אלקטרונית, באופן המפורט להלן:
-
ימסור פרטי קשר המצויים בשימושו;
-
יציין את סוגו של הרכב שבבעלותו, יצרנו ומספר השלדה או מספרו הסידורי, לפי העניין, כפי שהקצה היצרן;
-
יצהיר כי הרכב האמור נושא סימון כי הוא עומד בדרישות תקנות אלה לעניין מבנהו, מהירותו, הספק מנועו ומשקלו, אם נקבעו לעניין אותו סוג רכב, ולפי הידוע לו לא בוצעו שינויים ברכב הנוגעים לעמידתו בדרישות אלה;
-
אם הוא תאגיד, מורשה מטעמו יצהיר בשם התאגיד כי מתקיים האמור בפסקה (3) ויתחייב בשמו כי התאגיד לא ימסור את הרכב האמור לידי מי שלא מלאו לו 16 שנים ושלא התקיים בו האמור בתקנה 39טז(א)(3(;
(ב) השלים אדם את רישום הרכב כאמור בתקנת משנה (א), רשות הרישוי תשלח לו אישור דיגיטלי על כך,לפי פרטי הקשר שמסר בעת הרישום, הכולל את פרטי בעל הרכב כפי שנרשמו במערכת הרישום, פרטי הרכב שנרשמו, מספר רישום שהעניקה לו והפניה למידע על יצרני לוחיות זיהוי.
(ג) מספר רישום יהיה אישי ולא יהיה ניתן להעברה )להלן - מספר רישום אישי.
(ד) בעל הרכב שנרשם כאמור, ירכוש לוחית זיהוי מיצרן לוחיות זיהוי מורשה לפי חוק רישוי שירותים, שבה יוטבע מספר הרישום האישי המצוין באישור הדיגיטלי האמור בתקנת משנה (ב); רשימה עדכנית של יצרני לוחיות זיהוי מפורסמת באתר האינטרנט של המשרד לפי סעיף 6 לחוק רישוי שירותים.
(ה) על אף האמור בתקנת משנה (ב), היה לאותו אדם מספר רישום אישי ואין רכב לתחבורה קלה הרשום על שמו במועד ביצוע הרישום, האישור הדיגיטלי יכלול את מספר הרישום האישי האמור.
נוספה תקנה 299ד בעניין ביטול רישום באופן מקוון:
(א) חדל רכב תחבורה קלה להיות ברשותו של בעל הרכב דרך קבע, מכל טעם שהוא, ובכלל זה בשל העברתו לאחר, גניבתו או יציאתו מכלל שימוש, יחולו הוראות אלה:
-
בעל הרכב האמור יסיר ממנו את לוחית הזיהוי,אם הדבר ניתן;
-
בעל הרכב האמור יצהיר על כך במערכת הרישום, לאחר שהזדהה בהזדהות אלקטרונית.
(ב) הצהיר בעל רכב תחבורה קלה כאמור בתקנת משנה (א)(2), תבטל רשות הרישוי את רישומו על שמו.
נוספה תקנה 299ה בעניין רישום וביטול רישום שלא באופן מקוון:
(א) על אף האמור בתקנות 299ג ו–299ד, מי שבבעלותו רכב לתחבורה קלה ומתקיים בו אחד מהתנאים המפורטים להלן, יכול לבצע רישום לרכב האמור ולבטל רישום כאמור באמצעות פקיד בסניף של רשות הרישוי:
-
מי שאינו תושב ישראל ורשות הרישוי טרם נתנה לו מספר מזהה המיועד לשימוש במרשמיה;
-
מי שאין באפשרותו לבצע רישום של רכב לתחבורה קלה על שמו או לבטל רישום כאמור באמצעות גישה והזדהות אלקטרונית במערכת הרישום באופן מקוון.
(ב) פקיד בסניף של רשות הרישוי יבצע רישום של כלי תחבורה קלה על שמו של אדם לפי תקנת משנה (א) לאחר שזיהה את מבקש הרישום על פי תעודה מזהה; לעניין זה, "תעודה מזהה" - תעודת זהות, דרכון זר או מסמך המעיד על רישיון זמני לישיבת ביקור לפי סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב – 1952.
נוספה תקנה 299ו בעניין הטבעה והתקנה של לוחית זיהוי:
(א) יצרן לוחית זיהוי לא יתקין לוחית זיהוי ברכב תחבורה קלה אלא לבקשת בעל הרכב שנרשם לפי סימן זה, ובהתאם למספר הרישום האמור באישור הדיגיטלי לפי תקנה 299(ג)(ב) שהוצג לפניו.
(ב) יצרן לוחית הזיהוי יזהה את מבקש הנפקת לוחית הזיהוי ויוודא את ההתאמה בין פרטי הזיהוי שלו לפרטי בעל הרכב המפורטים באישור הדיגיטלי ובין פרטי הרכב באישור האמור לבין פרטי הרכב שעליו מבוקש להתקין את הלוחית; אם בעל הרכב תאגיד, יזהה את נציג התאגיד, יוודא שבידו הרשאה מאת התאגיד להנפקה ולהתקנה של לוחית זיהוי ברכב לתחבורה קלה שבבעלותו של התאגיד ושהרכב נרשם על שם התאגיד.
נוספה תקנה 299ו בעניין הודעה על אמצעי אלקטרוני להזדהות:
רשות הרישוי תפרסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים רשימה של אמצעי הזיהוי האלקטרוניים שתעודכן מזמן לזמן.
לתקנה 300 המחייבת נשיאת לוחיות זיהוי ברכב, נוסף לרשימת כלי הרכב "רכב לתחבורה קלה" ונאמר בה שאם עקב מבנה הרכב קיימת מניעה להתקין לוחית זיהוי מאחורי הרכב, תותקן הלוחית על הרכב מלפנים. עם זאת, בעת שנוהגים בו שלא בדרך הוא פטור מנשיאת לוחית זיהוי.
בתקנה 301 במקום חובת לוחיות זיהוי "אחת מלפנים ואחת מאחור" יבוא "מלפנים ומאחור, או אחת מהם בלבד, בהתאם להוראות תקנה 300.
תיקון בתקנה 343 המחייבת הארת לוחיות זיהוי פוטר מכך רכב לתחבורה קלה.
תקנה 567 מתירה למי שאינו תושב ישראל ובידו רישיון נהיגה זר לנהוג בישראל רכב לתחבורה קלה (תושבי "אזור" - יש"ע, אינם כלולים בכך ונדרש אישור מיוחד).
19 נוסעים באוטובוס זעיר בלי C1
פורסם ב-3.12.23
שינוי בתקנה 184א(2) קובע שבעל רישיון נהיגה D1 רשאי לנהוג במונית, ברכב סיורו באוטובוס זעיר, ואולם לעניין נהיגה ברכב מסוג אוטובוס זעיר שיש בו מעל 16 מקומות נוסף על הנהג, שמי שנוהג בו קיבל רישיון לדרגה D1 לפני 1.7.2010 ובלבד שעבר מבחן (טסט) מעשי לפי תקנה 206.
משקל הגרור המותר לפי רישיון נהיגה B
פורסם ב-11 לאוקטובר 2023
תקנה 180(ב) המתירה לבעל רישיון נהיגה מדרגה B (פרטי ומסחרי עד 3,500 ק"ג ועוד) לנהוג ברכב כזה גם אם צמוד אליו גרור שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 1,500 ק"ג תוקנה.
כעת נאמר בה שעם רישיון מדרגה B מותר לנהוג רכב שצמוד אליו גרור "ובלבד שהמשקל הכולל המותר של הרכב והגרור גם יחד לא יעלה על 5,000 ק"ג".
משמעות התיקון היא שאם משקלו הכולל של הרכב 3,000 ק"ג הוא רשאי לגרור גרור שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 2,000 ק"ג.
אבל, יש להדגיש ולזכור שבכל מקרה משקל הגרור לא יעלה על הרשום כ"כושר הגרירה" ברישיון הרכב.
חזרה למערכת העזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב
תקנה 83ד(א) מורה: "לא יסיע אדם ברכב מסוג M2, M1 ו-N1 ילד עד גיל 4, אלא אם כן מותקנת ברכב מערכת עזר לנהג להתרעה על השארתו של ילד כאמור ברכב, בהתאם לאמור בתקנה זו’.
התקנה הופיעה כהוראת שעה שהייתה תקפה למשך שנתיים עד 31.7.23. מיותר לציין שביצוע התקנה ו/או אכיפתה הוקפאו. ב-30 ביולי 2023 פורסמה הארכה להוראת השעה ובה הקנס, 250 ₪, לחצי שנה, עד 29 בפברואר 2024.
רכב השטח עולה בדרגה
"רכב שטח" על פי הגדרתו בתקנה 1 לתקנות התעבורה הוא " "רכב מנועי המיועד לפי מבנהו לנוע בדרכי עפר בלבד".
בין היתר נקבע עד כה כי נפח מנועו אינו עולה על 1,500 סמ"ק, משקלו העצמי אינו עולה על 900 ק"ג והוא מיועד לפי מבנהו להסעת נהג ועד שלושה נוסעים.
ב-16.7.23 פורסם תיקון שלפיו החל מ-1.8.23 יעלה נפח המנוע ל-2,000 סמ"ק, משקלו העצמי יגדל 1,300 ק"ג ומספר הנוסעים שיורשה להסיע על פי קביעת היצרן ולא יהיה עוד מוגבל לשלשה בלבד.
סוף עידן המדבקה
מתקנה 274 לתקנות התעבורה תמחק חובת בוחן הרכב להדביק בצידו הימני של הרכב תווית שבה יצוין החודש לחידוש הרישיון.
פורסם: 2.4.23
בתוקף: 1.6.23

בלשון העם: תווית = מדבקה.
למעשה, הבוחן מעולם לא הדביק את המדבקה אלא שמשרד המכון מסר אותה בידי מביא הרכב לבדיקה.
תיקון פרק הסמכויות
בפרק הראשון לתקנות התעבורה: "סמכויות" חלו שינויים ותיקונים:
פורסם ב-29.3.23
לתקנה 1 נוספו הגדרות:
"מהנדס תנועה ותחבורה" - מהנדס כהגדרתו בחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח 1958 - שהוא בעלותקמקצועישל 7 שנים לפחות בתחום הנדסת תנועה ותחבורה, הרשום בפנקס המהנדסיםו האדריכלים כהגדרתו בחוק האמור, בענף הנדסה אזרחית באחדלפחותמהמדוריםשלהלן:
(1) מדור "מבנים"
2)) מדור "תחבורה"
(3) מדור" תעבורה"
(4)מדור "כבישיםו מסלולים"
"רשות תימרור מקומית לניהול תנועה""- מי שהמפקח הארצי על התעבורה מינהאותו, בהודעה ברשומות, לרשות תימרור מקומית לניהול תנועה, לגבי התחום או המקומות שפורטו במינוי".
בכל מקום בפרק זה שמופיע "רשות תימרור מקומית", מעתה יופיע אחריה או "רשות תימרור מקומית לניהול תנועה".
נוספה תקנה 17א – הגדרה:
"הסדר לניהול תנועה" - אחד או יותר מהתמרורים201 עד212 ,629 פ, 701 עד721 ,723 עד729 , לרבות תמרור כאמור המיועד להציגמסר אחד מתוך מספר מסוים שעשוי להתחלף אול הידלק או לכבות, כפי הנדרש.
נוספה תקנה 17ב: סמכות רשות תימרור מקומית לניהול תנועה:
(א) רשות תימרור מקומית לניהול תנועה, לאחרהתייעצות עם רשות תימרור מקומית שבתחום או במקום שפורט במינויה, עם קצין משטרה, ולגבי דרכים שבשטח צבאי שבמרחב הפיקוד - עם קצין משטרה צבאית פיקודי, ועם מהנדס תנועה ותחבורה, רשאיתלקבוע,להציב, להתקין, להפעיל, לרשום, לתחזק, לשנות או להסיר כל הסדר לניהול תנועה בתחומים או במקומות שפורטו במינויה.
)ב) רשות תימרור מקומיתל ניהול תנועה שקבעה הסדר תנועה כאמור בתקנת משנה )א) תהיה אחראית להצבתו, התקנתו, הפעלתו, רישומו, הסרתו או אחזקתו, והכול לפי הצורך.
)ג) על אף האמור בתקנה ,18 מינה המפקח הארצי על התעבורה רשות תימרור מקומית לניהול תנועה בתחום או במקום מסוים, רשות התימרור המקומית לא תהיה מוסמכת לעניין כל הסדר לניהול תנועה, באותו תחום או מקום, לפי העניין; המפקח על התעבורה שמינהכ אמור יודיע בכתב על כך לרשות התימרור המקומית האמורה.
)ד) רשות תימרור מקומית לניהול תנועה רשאית, לאחר התייעצות עם רשות התימרור המקומית שלגבי תחומה היא מונתה, עם קצין משטרה, ולגבי דרכים שבשטח צבאי שבמרחב הפיקוד, עם קצין משטרה צבאית פיקודי ועם מהנדס תנועה ותחבורה, להורות לאותה רשות תימרור מקומית על קביעת הסדר תנועה שנועד