מידע לנוהג

 

 

ב.ב.ד – בטיחות בדרכים, המרכז להדרכה

 

10 פעולות חשובות לבטיחות בנהיגה

 

1. חגרו בכל נסיעה

 

חגורת הבטיחות מצילה חיים בכל רכב, בכל מושב ברכב ובכל נסיעה. המושב הבטוח יותר הוא האחורי, לכן זה מקומם של ילדים, עד גיל 8 לפחות, הילדים בטוחים רק כשהם חגורים במושב הבטיחות (תינוקות ופעוטים) ובמושב מגביה (בוסטר) לגדולים יותר.

 

2. הבטיחו ראות טובה

שמשות, פנסים ומראות נקיים מבטיחים ראות טובה יותר - תמיד, במיוחד בחשכה ובתנאי מזג אוויר קשים. הדלקת אורות חזית (נמוכים) ואחוריים מבטיחה ראות טובה בחשכה ובתנאי ראות קשים, ונראות טובה יותר בכל עת.

אדים מהשמשה הקדמית מסירים במהירות על-ידי הזרמת אוויר לעבר השמשות כשהמזגן פועל; מאחור - יש מפשיר אדים חשמלי. בכלל טוב לנהוג, גם בחורף, כשהחלון קצת פתוח.

 

3. הולכי-הרגל פגיעים יותר – היזהרו בהם

בין הולכי-הרגל הנפגעים רבים הילדים והזקנים. אין תאונת נזק בלבד עם הולך-רגל, הוא תמיד נפגע.

האטו ברחובות מגורים שמכוניות חונות לארכן, כי ילדים רצים לכביש.

הרשו לנוסעים לצאת רק לכיוון המדרכה.

לעולם אל תעקפו לפני מעבר-חצייה, במיוחד רכב שעצר כדי לאפשר להולכי-רגל לחצות.

שתפו פעולה עם התלמידים במשמרות הזה"ב.

 

4. שמרו על הצמיגים

הצמיגים הם הקשר של הרכב עם הכביש. צמיגים לקויים או לחץ ניפוח שאינו על-פי הוראות היצרן הופכים את הקשר לרופף ומסוכן. צמיגים יש לבדוק יום יום בעיניים. אחת לכמה ימים יש לבדוק את לחץ הניפוח ולהתאים אותו על-פי הוראות יצרן הרכב. צמיגים לקויים יש להחליף מייד, ללא דחייה ל"הזדמנות אחרת".

 

5. נהגו בצד ימין

"השטח המת" (השטח שאינו נראה) לעיני הנוהג ברכב גדול בצד ימין יותר מצד שמאל. נהיגה בצד ימין ככל האפשר – להוציא מקרים שבהם נאלץ הנוהג לעבור לנתיב אחר לצורך עקיפה או פניה שמאלה – חוסכת הפתעות מימין ובטוחה יותר.

 

  

6. הפעילו איתות, כשצריך

 

האיתות במחווני הכיוון (וינקרים) ובאורות הבלימה, הוא השפה שבה אנו פונים אל נוהגים אחרים ומסבירים להם את כוונותינו. האיתות חשוב ונחוץ תמיד, גם בשעה שאנחנו, אולי, חושבים ש"זה בסדר, הם יבינו".

האיתות הוא הֶרְגל טוב שאין לוותר עליו – תמיד כשנחוץ: לפני פנייה או סטייה.

 

 

7. יש סכנה בשוליים

 

עשרות נהגים ונוסעים נהרגו בשנים האחרונות מדי שנה בשולי הדרך, שעה שעצרו לתקן תקלה, להפסקה או מסיבה אחרת. אין לעצור בשולי הדרך אלא באין ברירה אחרת - בעת תקלה. אז יש לעצור רחוק ככל האפשר מהכביש, להפעיל את פנסי החירום (כל אורות האיתות), ללבוש אפוד זוהר, להציב משולש אזהרה מאחורי הרכב ולפעול מאד בזהירות מכלי-הרכב החולפים.

את הנוסעים כדאי לפנות מהרכב אל מקום מרוחק מהכביש, אם אין אפשרות להרחיקם אז יש למנוע מהם לצאת מהרכב.

 

 

8. שמרו רווח מהרכב שמלפנים

 

שמירת רווח בן 2 שניות לפחות מהרכב שמלפנים (סופרים: עשרים ואחת, עשרים ושתיים, עשרי…) , מאפשרת לנו לבלום בנחת בעת הצורך. עם רווח של שתי שניות לפחות אנו מתעייפים פחות, צורכים פחות דלק וגורמים לפחות בלאי ברכב, אנו רואים טוב יותר ובעיקר: נמנעים מתאונה עם הרכב שמלפנים ומונעים בלימות חירום ותאונות עם הרכב שמאחור.

 

 

9. הימנעו מהחלקה

 

להיחלץ מהחלקה קשה עד בלתי אפשרי. מי שהודרך ותִרגל במגרש מתאים, יודע את הפעולות הדרושות. אבל גם מי שיודע, מסוגל לעשות זאת בהצלחה רק במגרש. בכביש, כשכלי-רכב מימיננו ומשמאלנו, הולכי-רגל, עמודים, עצים ותמרורים, זו משימה קשה עד בלתי אפשרית.

להימנע מהחלקה, אפשר. כאשר הכביש רטוב וחלקלק מאטים כדי לא להידרש לבלימה חזקה, שומרים מרחק ובולמים בעדינות, מבצעים סיבובים לאט, ומאיצים במתינות.

 

 

10. עייפות והסח דעת

 

נהג עייף לא נוהג! במידה קלה מאד של עייפות (אחרי יום עבודה למשל) שומרים רווח גדול יותר, מתחילים לבלום בעת הצורך מוקדם יותר, ועושים הפסקות לרענון. את שיחת הטלפון, ה-SMS, תכנות ה-GPS, כיוון הרדיו ושאר עיסוקים. נשלים לפני הנסיעה או נשאיר לסופה או להפסקה.

 

 

חובת הזהירות. מה החוק אומר    תקנת התעבורה 21(ג):

"לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים באותות שוטרים, בתנועת עוברי-דרך ובכל עצם הנמצא על-פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך".

 

סעו לשלום

 

ב.ב.ד – בטיחות בדרכים, המרכז להדרכה

חדשות

  • תזכורת: הדלקת אורות גם ביום

    החל מ-1.11.19 עד 31.3.20 תחול החובה להדליק את פנסי החזית והפנסים האחוריים גם ביום. לפרטים היכנסו...

    קראו עוד...

    פורסם ברשומות ב-19.9.19

    ביטול הארכה ל-15 שנה לרכב המשמש להוראת נהיגה ושינוי מועדים זמני וחד פעמי לבדיקות החורף.

    קראו עוד...

    שינויים והוספות לתמרורי התחבורה הציבורית

    השינויים וההוספות פורסמו ב-11.9.19 ועיקרם הענקת עדיפות לקווי השירות בנת"צים.

    קראו עוד...

    רישיון הרכב בדואר האלקטרוני

    החל מיום שני, 16 בספטמבר, ניתן לשלם את אגרת רישיון הרכב באתר האינטרנט של משרד התחבורה או במוקד הטלפוני 5678*, ולקבל מיידית את הרישיון בדואר האלקטרוני מבלי לצאת מהבית.

    קראו עוד...

    חדשות בתקנות

    אילו תעודות להציג במקרה של תאונה? הארכה לרכב לימוד נהיגה ולאמבולנס ובדיקות רפואיות למבקש רישיון נהיגה באמצעות האינטרנט.

    קראו עוד...

    עדיפות להולכי רגל במרחב העירוני

    משרד התחבורה מקדם בימים אלה מיזם מיוחד להפיכת מרחבים עירוניים בערים גדולות בארץ למרחבים שיתנו עדיפות להולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי התחבורה הציבורית, על חשבון הרכב הפרטי.

    קראו עוד...

    תור לרישוי בטלפון

    לפי הודעת משרד התחבורה שפורסמה ב-29.7.19, מעתה ניתן להזמין תור למשרד הרישוי גם במוקד הטלפוני של משרד התחבורה, ולקבל שירות בתוך מספר דקות.

    קראו עוד...

    רכב שטח כחול לבן

    משרד התחבורה אישר אב טיפוס של רכב שטח מתוצרת כחול-לבן. הרכב החדש, מדגם "זיבר" תוכנן ויוצר בישראל, על ידי חברה ישראלית.

    קראו עוד...

    8 נוסעים במסחרי אחוד מעל 3.5 טון ועוד.

    תיקוני תקנות שפורסמו ב-11.6.19. בתוקף מ-11.7.19. ראו תיקונים נבחרים, המעניינים במיוחד (תיקונים טכניים נוספים ניתן לראות ברשומות, קובץ תקנות 8232).

    קראו עוד...

    תעודה מזהה ותעודת ביטוח ברכב... וזהו

    מ-1.7.19 החובה להחזיק ברכב רק תעודה מזהה ותעודת ביטוח + תעודות נוספות שניתנו לגבי כלי רכב מיוחדים תחול על כל כלי הרכב, ולא רק על רכב פרטי ואופנוע.

    קראו עוד...

    תקנות לקציני הבטיחות בתעבורה:

    ב-13.3.19 פורסמו תקנות התעבורה החדשות והמחודשות לקציני הבטיחות בתעבורה, אחרי עמל של חודשים ארוכים ארוכים בוועדת הכלכלה של הכנסת. גם התערבות של בית המשפט נדרשה. תחילתן של התקנות 9 חודשים מיום פרסומן, כלומר באמצע דצמבר 2019. הכנסו וקראו את חלק י' לתקנות התעבורה, כולו. ההוספות והשינויים שולבו בתוכו.

    קראו עוד...

    רישיון נהיגה לאופניים וקורקינט חשמליים

    לתקנה 39טז המורה על תנאים לרכיבה על אופניים חשמליים, ולתקנה 122א הדנה בקורקינט החשמלי נוספו שתי פסקאות הקובעות שעל הנוהג בכלים אלו להחזיק ברישיון נהיגה לאופנוע או לרכב נוסעים (לא כולל טרקטור) או שעליו לעבור בהצלחה מבחן עיוני לאחד מסוגי הרכב הנ"ל.

    קראו עוד...

    דיווח על סיום תכנית הליווי של נהג חדש רק בטלפון ובאינטרנט

    החל מ-1 בפברואר 2019, נהגים חדשים יצהירו על סיום תכנית הליווי באמצעות הטלפון הנייד או אתר האינטרנט בלבד, ולא במשרד הרישוי, כפי שהיה נהוג עד כה. זאת, במטרה להקל על התורים ולקצר את זמן ההמתנה במשרדי הרישוי.

    קראו עוד...

    איסור שיפוטי על שימוש ברכב

    בתיקון שפורסם ב-7.1.19 מחמירה פקודת התעבורה וקובעת כי הרשות לאסור שימוש ברכב לתקופה של 120 יום, ניתנת לבית המשפט בכל מקרה שבו יורשע אדם בעבירת תעבורה כלשהי, לאו דווקא מן התוספת השביעית.

    קראו עוד...

    מהדקים את הקסדות

    ב-18.12.18 פורסמו תיקונים לתקנות התעבורה ובהם הרחבה בעניין חבישת קסדות.

    קראו עוד...

    סוף לקסדת "החצי"

    ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה ב-19.11.18 תקנה האוסרת להשתמש בקסדת חצי בעת הרכיבה על אופנועים, קטנועים וטרקטורונים. זאת, במטרה להגביר את בטיחותם של רוכבי הרכב הדו-גלגלי בישראל.

    קראו עוד...

    מבחן עיוני מגיל 15 וחצי

    ב-22.10.18 פורסם ברשומות כי למבחן עיוני לדרגה A2 - אופנוע שנפח מנועו עד 125 סמ"ק שהספק מנועו אינו עולה על 11 קילווט ודרגה B - רכב מנועי שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 3,500 ק"ג, ניתן יהיה לגשת מגיל 15 וחצי.

    קראו עוד...

    התכנית הלאומית לרוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים

    הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון, 14.10.28, את עיקרי התכנית הלאומית של משרד התחבורה להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים ומשתמשי הדרך. הצעת ההחלטה קובעת כי התכנית תיושם ללא דיחוי.

    קראו עוד...

    שני טסטים שנתיים למשאית – הגזירה בוטלה!

    תקנה 276 השנויה במחלוקת, שפורסמה ב-28.11.17, ולפיה החל מתחילת 2018 רישיון רכב או חידושו לרכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר 10,000 ק"ג או יותר יהיה לתקופה של חצי שנה במקום לשנה שלמה – בוטלה!

    קראו עוד...

    החמרה בקנסות בעבירות אופניים וקורקינטים חשמליים

    פורסם ב-9.10.18

    קראו עוד...

    בטיחות באופניים חשמליים

    משרד התחבורה גיבש תכנית חדשה, הכוללת שורה של צעדים מעשיים שנועדו להגביר את בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים.

    קראו עוד...

    תשלום קנס בגין עבירת תעבורה אינו תנאי לחידוש רישיון נהיגה

    ב-22.8.18 פורסם ברשומות, בחתימת שר התחבורה, כי תקנה 172ב בטלה.

    קראו עוד...

    גריטת רכבי דיזל מזהמים

    בחודש אפריל 2018 פורסמו תקנות חדשות "חוק אוויר נקי" לפיהן רכב דיזל כבד, ישן ומזהם לא יוכל לחדש את רישיונו אלא אם כן יתקין מסנן חלקיקים אשר תפקידו צמצום זיהום האוויר. לחלופין, מי שלא יתקין מסנן יוכל לגרוט את הרכב ולקבל מענק גריטה לפי הענין. הוראת הנוהל שפורסמה ב-31.7.18 מצורפת.

    קראו עוד...

    רפורמה במבחני הנהיגה

    התקנות המורות על ביצוע הרפורמה פורסמו בתקנות חדשות ב-17.6.18 ותקפן החל מ-15.7.18.

    קראו עוד...

    מי אחראי על בעל החיים בדרך?

    לפקודת התעבורה נוסף סעיף 27ב1 הקובע את אחריות בעליו של בעל חיים או המחזיק בו במקרה של תאונת דרכים עו עבירת תעבורה.

    קראו עוד...

    מצלמות ומסכים כתחליף למראות תשקיף

    מעתה ניתן להתקין מצלמות ומסכים במקום מראות תשקיף ברכב, למעט אופנוע.

    קראו עוד...

    מהיום: רישיון נהיגה אזרחי לחיילים משוחררים ששירתו בצה"ל כנהגי רכב כבד

    ההסדר החדש יקל על הנהגים המשרתים בצה"ל, ירחיב את אפשרויות התעסוקה שלהם עם שחרורים, ויגדיל את מספר הנהגים המקצועיים בישראל.

    קראו עוד...

    החוסם בחניה רכב אחר - עבריין

    לרשימת העבירות המוגדרות בסעיף 62 לפקודת התעבורה נוספה עבירה: "אדם המחנה את רכבו באופן החוסם רכב אחר, ובכלל זה באופן שאינו מאפשר לנכה להיכנס לרכבו הנושא תג נכה או לצאת ממנו במקום חניה לנכים..." צפוי לעונש חמור.

    קראו עוד...

    חדשות בתקנות

    פורסמו ב-30.4.18, בתוקף מ-30.5.18. בין החדשות: "הרחבת השול", לעקוף מימין במקום לעבור מימין, היתר לרב שאינו מונית להעלות נוסע בתחנת מוניות ועוד.

    קראו עוד...