מידע לנוהג

 

 

ב.ב.ד – בטיחות בדרכים, המרכז להדרכה

 

10 פעולות חשובות לבטיחות בנהיגה

 

1. חגרו בכל נסיעה

 

חגורת הבטיחות מצילה חיים בכל רכב, בכל מושב ברכב ובכל נסיעה. המושב הבטוח יותר הוא האחורי, לכן זה מקומם של ילדים, עד גיל 8 לפחות, הילדים בטוחים רק כשהם חגורים במושב הבטיחות (תינוקות ופעוטים) ובמושב מגביה (בוסטר) לגדולים יותר.

 

2. הבטיחו ראות טובה

שמשות, פנסים ומראות נקיים מבטיחים ראות טובה יותר - תמיד, במיוחד בחשכה ובתנאי מזג אוויר קשים. הדלקת אורות חזית (נמוכים) ואחוריים מבטיחה ראות טובה בחשכה ובתנאי ראות קשים, ונראות טובה יותר בכל עת.

אדים מהשמשה הקדמית מסירים במהירות על-ידי הזרמת אוויר לעבר השמשות כשהמזגן פועל; מאחור - יש מפשיר אדים חשמלי. בכלל טוב לנהוג, גם בחורף, כשהחלון קצת פתוח.

 

3. הולכי-הרגל פגיעים יותר – היזהרו בהם

בין הולכי-הרגל הנפגעים רבים הילדים והזקנים. אין תאונת נזק בלבד עם הולך-רגל, הוא תמיד נפגע.

האטו ברחובות מגורים שמכוניות חונות לארכן, כי ילדים רצים לכביש.

הרשו לנוסעים לצאת רק לכיוון המדרכה.

לעולם אל תעקפו לפני מעבר-חצייה, במיוחד רכב שעצר כדי לאפשר להולכי-רגל לחצות.

שתפו פעולה עם התלמידים במשמרות הזה"ב.

 

4. שמרו על הצמיגים

הצמיגים הם הקשר של הרכב עם הכביש. צמיגים לקויים או לחץ ניפוח שאינו על-פי הוראות היצרן הופכים את הקשר לרופף ומסוכן. צמיגים יש לבדוק יום יום בעיניים. אחת לכמה ימים יש לבדוק את לחץ הניפוח ולהתאים אותו על-פי הוראות יצרן הרכב. צמיגים לקויים יש להחליף מייד, ללא דחייה ל"הזדמנות אחרת".

 

5. נהגו בצד ימין

"השטח המת" (השטח שאינו נראה) לעיני הנוהג ברכב גדול בצד ימין יותר מצד שמאל. נהיגה בצד ימין ככל האפשר – להוציא מקרים שבהם נאלץ הנוהג לעבור לנתיב אחר לצורך עקיפה או פניה שמאלה – חוסכת הפתעות מימין ובטוחה יותר.

 

  

6. הפעילו איתות, כשצריך

 

האיתות במחווני הכיוון (וינקרים) ובאורות הבלימה, הוא השפה שבה אנו פונים אל נוהגים אחרים ומסבירים להם את כוונותינו. האיתות חשוב ונחוץ תמיד, גם בשעה שאנחנו, אולי, חושבים ש"זה בסדר, הם יבינו".

האיתות הוא הֶרְגל טוב שאין לוותר עליו – תמיד כשנחוץ: לפני פנייה או סטייה.

 

 

7. יש סכנה בשוליים

 

עשרות נהגים ונוסעים נהרגו בשנים האחרונות מדי שנה בשולי הדרך, שעה שעצרו לתקן תקלה, להפסקה או מסיבה אחרת. אין לעצור בשולי הדרך אלא באין ברירה אחרת - בעת תקלה. אז יש לעצור רחוק ככל האפשר מהכביש, להפעיל את פנסי החירום (כל אורות האיתות), ללבוש אפוד זוהר, להציב משולש אזהרה מאחורי הרכב ולפעול מאד בזהירות מכלי-הרכב החולפים.

את הנוסעים כדאי לפנות מהרכב אל מקום מרוחק מהכביש, אם אין אפשרות להרחיקם אז יש למנוע מהם לצאת מהרכב.

 

 

8. שמרו רווח מהרכב שמלפנים

 

שמירת רווח בן 2 שניות לפחות מהרכב שמלפנים (סופרים: עשרים ואחת, עשרים ושתיים, עשרי…) , מאפשרת לנו לבלום בנחת בעת הצורך. עם רווח של שתי שניות לפחות אנו מתעייפים פחות, צורכים פחות דלק וגורמים לפחות בלאי ברכב, אנו רואים טוב יותר ובעיקר: נמנעים מתאונה עם הרכב שמלפנים ומונעים בלימות חירום ותאונות עם הרכב שמאחור.

 

 

9. הימנעו מהחלקה

 

להיחלץ מהחלקה קשה עד בלתי אפשרי. מי שהודרך ותִרגל במגרש מתאים, יודע את הפעולות הדרושות. אבל גם מי שיודע, מסוגל לעשות זאת בהצלחה רק במגרש. בכביש, כשכלי-רכב מימיננו ומשמאלנו, הולכי-רגל, עמודים, עצים ותמרורים, זו משימה קשה עד בלתי אפשרית.

להימנע מהחלקה, אפשר. כאשר הכביש רטוב וחלקלק מאטים כדי לא להידרש לבלימה חזקה, שומרים מרחק ובולמים בעדינות, מבצעים סיבובים לאט, ומאיצים במתינות.

 

 

10. עייפות והסח דעת

 

נהג עייף לא נוהג! במידה קלה מאד של עייפות (אחרי יום עבודה למשל) שומרים רווח גדול יותר, מתחילים לבלום בעת הצורך מוקדם יותר, ועושים הפסקות לרענון. את שיחת הטלפון, ה-SMS, תכנות ה-GPS, כיוון הרדיו ושאר עיסוקים. נשלים לפני הנסיעה או נשאיר לסופה או להפסקה.

 

 

חובת הזהירות. מה החוק אומר    תקנת התעבורה 21(ג):

"לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים באותות שוטרים, בתנועת עוברי-דרך ובכל עצם הנמצא על-פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך".

 

סעו לשלום

 

ב.ב.ד – בטיחות בדרכים, המרכז להדרכה

חדשות

  • סוף לקסדת "החצי"

    ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה ב-19.11.18 תקנה האוסרת להשתמש בקסדת חצי בעת הרכיבה על אופנועים, קטנועים וטרקטורונים. זאת, במטרה להגביר את בטיחותם של רוכבי הרכב הדו-גלגלי בישראל.

    קראו עוד...

    הדלקת אורות גם ביום

    תזכורת: החל מ-1 בנובמבר עד 31 במרץ מדליקים אורות חזית ואור אחורי כל היום. החובה חלה על מונית, אוטובוס ורכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר 15 טון ומעלה, בכל דרך. על רכב אחר חלה החובה רק בדרך שאינה עירונית. אופנועים חייבים בהדלקת האורות כל השנה.

    קראו עוד...

    מבחן עיוני מגיל 15 וחצי

    ב-22.10.18 פורסם ברשומות כי למבחן עיוני לדרגה A2 - אופנוע שנפח מנועו עד 125 סמ"ק שהספק מנועו אינו עולה על 11 קילווט ודרגה B - רכב מנועי שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 3,500 ק"ג, ניתן יהיה לגשת מגיל 15 וחצי.

    קראו עוד...

    התכנית הלאומית לרוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים

    הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון, 14.10.28, את עיקרי התכנית הלאומית של משרד התחבורה להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים ומשתמשי הדרך. הצעת ההחלטה קובעת כי התכנית תיושם ללא דיחוי.

    קראו עוד...

    שני טסטים שנתיים למשאית – הגזירה בוטלה!

    תקנה 276 השנויה במחלוקת, שפורסמה ב-28.11.17, ולפיה החל מתחילת 2018 רישיון רכב או חידושו לרכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר 10,000 ק"ג או יותר יהיה לתקופה של חצי שנה במקום לשנה שלמה – בוטלה!

    קראו עוד...

    החמרה בקנסות בעבירות אופניים וקורקינטים חשמליים

    פורסם ב-9.10.18

    קראו עוד...

    בטיחות באופניים חשמליים

    משרד התחבורה גיבש תכנית חדשה, הכוללת שורה של צעדים מעשיים שנועדו להגביר את בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים.

    קראו עוד...

    תשלום קנס בגין עבירת תעבורה אינו תנאי לחידוש רישיון נהיגה

    ב-22.8.18 פורסם ברשומות, בחתימת שר התחבורה, כי תקנה 172ב בטלה.

    קראו עוד...

    גריטת רכבי דיזל מזהמים

    בחודש אפריל 2018 פורסמו תקנות חדשות "חוק אוויר נקי" לפיהן רכב דיזל כבד, ישן ומזהם לא יוכל לחדש את רישיונו אלא אם כן יתקין מסנן חלקיקים אשר תפקידו צמצום זיהום האוויר. לחלופין, מי שלא יתקין מסנן יוכל לגרוט את הרכב ולקבל מענק גריטה לפי הענין. הוראת הנוהל שפורסמה ב-31.7.18 מצורפת.

    קראו עוד...

    אילו מסמכים חייבים להימצא בידיו של נהג?

    מאז ומתמיד למדנו, לימדנו והורגלנו שבידי הנוהג ברכב צריכים להימצא בכל עת רישיון הנהיגה, רישיון הרכב, תעודת הביטוח, ותעודות ומסמכים נוספים, אם ניתנו, לגבי רישיון הנהיגה או הרכב. עתה, תקנה 9(א) לתקנות התעבורה שונתה. התקנה פורסמה ב-28.6.18. למשך שנה מיום הפרסום התקנה תקפה רק לנהיגת רכב פרטי ואופנוע. בתום השנה היא תחול על כל סוגי הרכב, אלא אם בינתיים ייקבע אחרת.

    קראו עוד...

    רפורמה במבחני הנהיגה

    התקנות המורות על ביצוע הרפורמה פורסמו בתקנות חדשות ב-17.6.18 ותקפן החל מ-15.7.18.

    קראו עוד...

    מי אחראי על בעל החיים בדרך?

    לפקודת התעבורה נוסף סעיף 27ב1 הקובע את אחריות בעליו של בעל חיים או המחזיק בו במקרה של תאונת דרכים עו עבירת תעבורה.

    קראו עוד...

    מצלמות ומסכים כתחליף למראות תשקיף

    מעתה ניתן להתקין מצלמות ומסכים במקום מראות תשקיף ברכב, למעט אופנוע.

    קראו עוד...

    מהיום: רישיון נהיגה אזרחי לחיילים משוחררים ששירתו בצה"ל כנהגי רכב כבד

    ההסדר החדש יקל על הנהגים המשרתים בצה"ל, ירחיב את אפשרויות התעסוקה שלהם עם שחרורים, ויגדיל את מספר הנהגים המקצועיים בישראל.

    קראו עוד...

    ספר חדש להוראת זהירות לכיתות א' ב'

    הספר "סימני דרך" מיועד לתלמידי כיתות א' ב' להוראת זהירות בדרכים. נושאי הלימוד מועברים באמצעי למידה מגוונים, השוזרים שירים וסיפורים, משחקים ועבודות יצירה. לספר נלווה מד"ל מפורט.

    קראו עוד...

    החוסם בחניה רכב אחר - עבריין

    לרשימת העבירות המוגדרות בסעיף 62 לפקודת התעבורה נוספה עבירה: "אדם המחנה את רכבו באופן החוסם רכב אחר, ובכלל זה באופן שאינו מאפשר לנכה להיכנס לרכבו הנושא תג נכה או לצאת ממנו במקום חניה לנכים..." צפוי לעונש חמור.

    קראו עוד...

    חדשות בתקנות

    פורסמו ב-30.4.18, בתוקף מ-30.5.18. בין החדשות: "הרחבת השול", לעקוף מימין במקום לעבור מימין, היתר לרב שאינו מונית להעלות נוסע בתחנת מוניות ועוד.

    קראו עוד...

    7 מכוני רישוי חדשים ברחבי הארץ

    משרד התחבורה מפרסם מכרזים להקמת שבעה מכוני רישוי חדשים לרכב, הכוללים מסלולים נפרדים לרכב פרטי, רכב משא ורכב דו גלגלי. במטרה לשפר את השירות לציבור הנהגים.

    קראו עוד...

    רכב שב"ס = רכב בטחון

    תיקונים אחדים בתקנות התעבורה שפורסמו ב-13.3.18 מקנים לרכב שב"ס (שירות בתי הסוהר) זכויות בדרך של רכב בטחון.

    קראו עוד...

    תיקונים בתקנות. פורסמו ב-20.2.18

    בין התיקונים הקלות לרכב אספנות והבהרה חד-משמעית לגבי מושב מדריך באוטובוס.

    קראו עוד...

    משרד התחבורה מרחיב את מערך ניידות השירות

    לאור הצלחת מערך ניידות השירות שיזם משרד התחבורה, מרחיב המשרד את מערך ניידות השירות של חברת נתיבי ישראל בכל הארץ. הניידות מספקות מענה ראשוני ומיידי לכלי רכב הנמצאים במצוקה וזקוקים לעזרה דחופה ומפחיתות את ההפרעות לתנועה ואת הסיכון לנהגים כתוצאה מעצירה של כלי רכב בצד הדרך או בשולי הכביש.

    קראו עוד...

    יש חדשות

    עם תחילתה של שנת 2018 פורסמו כמה חדשות בדיני התעבורה ובתמרורים.

    קראו עוד...

    הסעות שיתופיות

    החל מ-10 בינואר 18 יורשו נהגי רכב פרטי להסיע נוסעים "בשכר" תמורת השתתפות הנוסעים בעלויות הנסיעה.

    קראו עוד...

    שינויים והוספות לתקנות

    ב-28.11.17 פורסמו שינויים והוספות לתקנות, בהם מחיקה סופית של הרכב הפרטי הדו שימושי, תיקון הטעות לגבי הסעת 19 נוסעים באוטובוס זעיר בידי בעל רישיון נהיגה למונית וקיצור תוקף רישיון הרכב למשאית 19 טון ומעלה.

    קראו עוד...

    מערכות בטיחות גם ברכב קל

    ב-9.11.17, פורסמה תקנת תעבורה חדשה, 364(ח) לפיה החל מ-1 בינואר 2018, לא יירשמו בישראל כלי רכב מסוג M1 ו-N1 (פרטי ומסחרי בעלי משקל כולל מותר עד 3,500 ק"ג) אלא אם תותקן בהם מערכת בטיחות ("מובילאיי", "איווקס", "מובון"):

    קראו עוד...

    הנחה של 1,500 שקלים באגרת הרישוי לרכב עם מערכת בטיחות

    החל מ-25.9.17 ניתן לקבל הנחה בגובה של 1,500 שקלים באגרת הרישוי השנתית, לכלי רכב שיותקנו בו מערכות בטיחות מצילות חיים.

    קראו עוד...