נהיגה מונעת

לפרטים:

איציק משקל, מנהל תחום הדרכת נהגים ומפעילים בציי רכב.

ב.ב.ד: 03-5509589, ישיר: 054-5910240.

 

 

משוב על הדרכת נהגים שנתקבל מחב' ההובלה "כהן שאול ובניו:

 


מצב הנהג

 

נהג מיומן שמצבו הגופני תקין, ער ודרוך, הוא נהג בטוח יותר. "זמן התגובה" הוא מגבלה פיזיולוגית קבועה אצל הנהג.

במפגש ההדרכה, מוצג זמן התגובה ונערכת מדידה אישית (מדגמית לפחות), נערכת הדמייה של שליטה בעזרת משקפיים מדמי שכרות, ונערך דיון בגורמים המוכרים בעידן הטלפון והגדז'טים המסיחים את דעתו של הנוהג, מאריכים את זמן התגובה, פוגעים בשיקול הדעת וגורמים לתגובות שגויות. כמו-כן עולה לדיון סוגיית כושר הראיה ושדה הראיה של הנוהג ברכב.

מד זמן-תגובה

מטרת ההדרכה: להציף את בעיית זמן התגובה והגורמים להתארכותו, ולהעלות את מודעות המשתתפים לסכנות הנגרמות בנהיגה בעייפות או תחת השפעת אלכוהול, או כאשר דעתו של הנהג מוסחת על-ידי הטלפון או גאדז'טים (אבזרים טכנולוגיים מתוחכמים) אחרים.


 

נהיגה בחורף

 

תנאי הנהיגה בחורף מכבידים בגלל גורמים אחדים:

1. הראות המוגבלת על-ידי גשם, ערפל ושעות החשיכה הרבות בהשוואה לקיץ;

2. הנראות הלקוייה מאותן סיבות;

3. הרטיבות על הכביש המייצרת סכנת החלקה (לעיתים בוץ ובמקומות גבוהים אפילו שלג).

במפגש ההדרכה מתנהל שיח על תופעות החורף שלעיל וכיצד יש להיערך לקראתן ולנהוג כאשר הן מתקיימות.

נהיגה בחורף

מטרות ההדרכה: להזכיר לנהגים הוותיקים את כללי הנהיגה המיוחדים לחורף בחשיכה, בגשם, בערפל ובשלג (באזורים שצפוי בהם שלג), בכל הקשור לתאורה, בלימה ומניעת החלקה. כמו כן  מודרכים הנהגים בתפקודי ABS ו-ESP ברכב. נהגי משאיות ואוטובוסים זוכים לרענון גם בנושא המאיטים.


 

נהיגה בקיץ

 

ימי הקיץ חמים ולחים. בתוך הרכב המזגנים מסייעים במידה רבה אבל מחוץ לרכב הכבישים מלאים במטיילים, במיוחד בימי חופשת הקיץ של מוסדות החינוך המוציאים לרחובות הולכי-רגל בהם ילדים . כך מתפתחות הסכנות בדרכים בקיץ.

 

מטרות ההדרכה: להזכיר לנהגים הוותיקים את סכנות הנהיגה בקיץ, בהן החום והלחות המשפיעים על תגובת הנהג ושיקול דעתו, את הצורך בשתיה קלה כדי למנוע התייבשות ועייפות, את הולכי-הרגל בהם ילדים לרוב ברחובות הערים ואת המטיילים הרבים בדרכים הבינעירוניות - וכיצד יש להתייחס לכל תופעה.


 

צמיגים ולחצי ניפוח

הצמיגים הם הקשר של הרכב עם הדרך; איכות הקשר עם הדרך קובעת את דיוק ההיגוי, יעילות הבלימה וקלות ההאצה. לפיכך, תקינות הצמיג, שלמותו ולחץ הניפוח הנכון בו הם תנאי בסיסי ליציבות הרכב ולשליטה בו. צמיג תקין כמעט שאינו נוטה להחלקה ומונע את סחרור הרכב (זריקת הזנב).

 

מטרת ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לחשיבות הצמיג, יידעו ממי איך וכמה יש לבדוק את לחצי הניפוח בצמיגים, ויידעו לזהות צמיג שאינו תקין.


 

מניעת תאונה בצומת

כמעט מחצית מתאונות הדרכים בין כלי-רכב נגרמות בצמתים. מי אשם בתאונה בצומת? אשמים השניים: הנהג שלא ציית לחובתו לתת זכות קדימה על-פי התמרורים ו/או תקנת התעבורה, והנהג השני שלכאורה היה זכאי לקבל זכות קדימה אך לא ציית לחובתו מכוח חובת הזהירות הכללית.

מי אשם?

מטרת ההדרכה: המשתתפים יידעו את חובתם לתת זכות קדימה בצומת על-פי תמרורים, רמזורים או תקנות, ויידעו כי חובתם לוותר על זכותם בשעה שאינה ניתנת להם היא חובה ערכית למניעת תאונה המעוגנת בתקנות התעבורה. 


 

מניעת תאונת חזית-אחור

תאונת חזית-אחור נגרמת לרוב בגלל נהג שלא שמר רווח מתאים מהרכב שלפניו ו/או בגלל נהג שלא היה ער למתרחש מאחור.

התאונה מלפנים ניתנת למניעה על-ידי שמירת רווח בין שתי שניות לפחות (על-פי תנאי הדרך, הסביבה והנהיגה).

התאונה מאחור ניתנת למניעה על-ידי ערנות הנהג למתרחש מאחור ועל-ידי תגובה בעוד מועד כלפי הרכב שנצמד מאחור.

מטרת ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לסכנות מהרכב שמלפנים ומהרכב שמאחור, ויידעו כיצד לאמוד את המרחק מהרכב שמלפנים, בשיטת שתי השניות לפחות. כמו-כן יידעו איך לזהות את הרכב הנצמד מאחור בעזרת מראות מכוונות היטב שנעשה בהן שימוש תכוף, וכיצד להגיב בשעה שרכב מתקרב מאחור.


 

עקוף על בטוח

 

עקיפה היא פעולה מורכבת. תקנות התעבורה מתייחסות אליה בקפדנות, והנהיגה המונעת מצביעה על 15 שלבים (15 פעולות) שמבצע הנהג העוקף. בפרק זה דנים, הקבוצה והמדריך, בכל שלבי העקיפה וביצועיהם הנכונים והבטוחים.

הדיון כולל ניתוח אישי של העקיפה על-ידי כל משתתף, והדרכת תקנות התעבורה העוסקות בעקיפה ובלהיות נעקף. 

מטרות ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לכל שלב ושלב מתהליך העקיפה, ויידעו כיצד לבצע אותו בטוח וחוקי. כמן-כן יכירו את חובת הנוהג ברכב הנעקף.


 

חדשות

  • הנפקת רישיונות רכב בסניפי הדואר

    החל מיום ראשון הקרוב, 20 באוגוסט 2017 ניתן יהיה להנפיק רישיונות רכב גם בסניפי דואר ישראל ברחבי הארץ. זאת, במסגרת הרחבת שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה לדואר ישראל.

    קראו עוד...

    חדשות בעניין רישיונות נהיגה

    תיקונים אחדים הנוגעים לתוקפם של רישיונות נהיגה לזרים, המרת רישיונות נהיגה ובדיקות ראיה לבני 40 פורסמו ב-9.8.17

    קראו עוד...

    מחיר מרבי למערכת בטיחות 2,100 ש"ח

    משרד התחבורה קבע סכום מירבי של 2,100 שקלים, שיבואני המערכות יוכלו לגבות עבור התקנתן בכלי הרכב. יחד עם ההנחות שמעניקות חלק מחברות הביטוח, יזכה בעל הרכב להחזר מלא עבור התקנת המערכות.

    קראו עוד...

    רישיון נהיגה ללא חידוש עד סף זקנה

    בתכנית משרד התחבורה להעניק רישיון נהיגה לרכב פרטי ואופנוע עד גיל 70 ללא חידוש. מגיל 70 יידרשו בדיקות תקופתיות כנהוג היום.

    קראו עוד...

    לוחיות רישוי בנות 8 ספרות

    החל ב-9.7.17 ישראל עוברת ללוחית רישוי בת 8 ספרות. כל רכב חדש שיעלה על הכביש יקבל לוחית רישוי בת 8 ספרות, במקום 7 ספרות כיום.

    קראו עוד...

    שינויים והוספות לנקודות בעבירות תעבורה

    השינויים פורסמו ב-5 ביוני 2017, וייכנסו לתוקף ב-5 בינואר 2018. היכנסו לרשימה המעודכנת:

    קראו עוד...

    כביש מס' 1 רחב יותר, מהיר יותר, נוח ובטוח

    ביום ראשון בלילה (4 ביוני), יפתחו לתנועה שלושה נתיבים של כביש מספר 1, בקטע שבין מוצא לשער הגיא. ביום חמישי בבוקר (8 ביוני), יפתחו לתנועה שלושה נתיבים של קטע הדרך המקביל, בין שער הגיא למוצא. בקטעי הכביש החדשים תועלה המהירות המרבית המותרת ל-100 ו-110 קמ"ש (למעט מנהרות הראל) בהתאם לתנאי הדרך.

    קראו עוד...

    תאונות דרכים עם נפגעים - סיכום שנת 2016

    הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: עלייה של 4% במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2016 וירידה של כ-0.8% בתאונות דרכים עם נפגעים, לעומת שנת 2015.

    קראו עוד...

    גושפנקא לשימושים בשול הדרך

    תקנה 33(ג) מתירה למי שלומד נהיגה או משתלם בנהיגה, כשהוא מלווה במורה נהיגה, לסטות לשול הדרך ולחזור לכביש על פי הוראת מורה הנהיגה. עתה נוספו עוד שתי הרשאות לנהיגה (או מעבר) בשול הדרך.

    קראו עוד...

    חדשות בתקנות:

    ב-28.2.17 פורסמו תקנות חדשות: 1. הגדרת יחידת הינע חיצונית לכיסא גלגלים; 2. רכב זעיר; 3. חובת מערכת התרעה על השארת ילדים ברכב להסעת תלמידים.

    קראו עוד...

    ייקור העבריינות

    ב-22.2.17 פורסמו קנסות התעבורה החדשים על פי החלטת ועדת הכלכלה של הכנסת. הקנסות החדשים בתוקף החל מ-24.3.17. הבשורה הרעה לעברייני התנועה היא העלאת פסגת הקנס מ-1,000 ש"ח ל-1,500 ש"ח.

    קראו עוד...

    המרת רישיון נהיגה מזורזת לחיילים עולים חדשים

    בשורה טובה לחיילים עולים חדשים. חיילי צה"ל, בעלי רישיון נהיגה זר יוכלו לבצע ביום חמישי 16 בפברואר מבחן נהיגה מעשי ("טסט") ולקבל רישיון נהיגה ישראלי בתוך מספר שעות. זאת, במסגרת "יום סידורים לחיילים בודדים".

    קראו עוד...

    הנפקת רישיון נהיגה גם בדואר ישראל

    במסגרת שיתוף פעולה בין משרד התחבורה לחברת דואר ישראל, החל מ-8.2.17 יוכל כל נהג שתוקף רישיונו פג ולא קיבל את רישיון הנהיגה לכתובתו או נהג שרישיונו, אבד, נגנב או נפגם להנפיק רישיון נהיגה בסניפי הדואר ברחבי הארץ.

    קראו עוד...

    החלפת לוחית זיהוי ללא תשלום

    עקב סערה זוטא שהתעוררה ברשתות החברתיות, אנו מבקשים להזכיר ולהדגיש: הוראת נוהל מס' 31 של אגף הרכב ושרותי תחזוקה מורה למכוני הרישוי להחליף לוחית זיהוי שאינה תקינה בחדשה ללא תשלום.

    קראו עוד...

    אין עוד מסמכים מצולמים בידי נוהג ברכב תאגיד

    ב-24.1.17 הופץ ע"י מנהל תחום קציני בטיחות בתעבורה במשרד התחבורה מסמך שלפיו יש להפסיק את הנוהג לתת מסמכים מצולמים בידי הנוהג ברכב תאגיד המעסיק קצין בטיחות.

    קראו עוד...

    קנסות מכבידים יותר

    ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את הצו להחמיר ענישה על עבירות נהיגה חמורות. ההחמרה טרם פורסמה ולפיכך תקפים עדיין שעורי הקנס הקודמים. כשהקנסות החדשים ייכנסו לתוקף נדווח כאן. הסקרנים יכולים להיכנס וללמוד על גובהן החדש של הקנסות.

    קראו עוד...

    תיקונים בדיני התעבורה

    ב-29.12.16 פורסמו תיקונים בדיני התעבורה בנושאים מנהליים בדרך כלל. בחרנו להציג כאן את החשובים שבתיקונים.

    קראו עוד...

    מידע תעבורתי לקציני בטיחות

    חלק י' בתקנות התעבורה קובע סדרי בטיחות בהפעלת כלי רכב במפעלים ודן במהות של קצין הבטיחות במפעל ובתפקידיו השונים. ב-20.12.16 פורסמו הוספות לחלק זה, לפיהן יהיה על קצין הבטיחות לבדוק את את פרטי רישיון הנהיגה שלו וכן את המידע התעבורתי על נהגים חדשים וותיקים.

    קראו עוד...

    אופנועים בנת"צים של תל אביב

    משרד התחבורה מרחיב את הפיילוט המתיר נסיעת רכב דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבורית בכל הנת"צים שבתל אביב. זאת, בעקבות ניסוי מוצלח שנערך בחודשים האחרונים.

    קראו עוד...