ניתוח אירועים

לפרטים: 

איציק משקל, מנהל תחום הדרכת נהגים ומפעילים בציי רכב.

ב.ב.ד: 03-5509589, ישיר: 054-5910240.


תפיסת סיכונים

זיהוי מוקדם של סכנות בנהיגה


אין זה סוד כי בגלל תנועת כלי הרכב המהירה ממהירות ההליכה של אדם, ובגלל המסות העצומות (משקלם וקשיחותם של כלי הרכב), מתפתחים בדרך סיכונים - חלקם מסתיים בתאונות.

אצל הנהגים מתפתחות מיומנויות לזיהוי הסיכונים, הערכתם וקבלת החלטות לתגובה.

תפיסת הסיכון = זיהוי - הערכה - החלטה

 
תפיסת סיכון טובה מביאה לביצוע מושלם של ההחלטה המונעת תאונה.

הזיהוי מתאפשר ע"י ריכוז, דריכות והפעלת החושים – בעיקר הראיה; ההערכה מבוססת על ידע וניסיון; ההחלטה מתקבל בתוך חלקיקי שנייה בתנאי שהנהג ערני ודעתו אינה מוסחת ע"י גורמים זרים.

אבל, מכיוון שהנהיגה אינה פעולה רגעית אלא מתמשכת דקות ארוכות עד שעות, והיא חוזרת על עצמה יום-יום, קורה שהדריכות מתעממת והדעת מוסחת, עד שזיהוי הסיכון מתאחר, ההערכה משתבשת וההחלטה עלולה לבוא אחרי תאונה.

תירגול קבוצתי "יבש" לפי תמונות וסרטונים קצרים, בהנחיית מדריך מיומן, מפתח את תפיסת הסיכונים ומרענן אותה. 

 


 

מי האשם?

שני כלי רכב התנגשו בצומת, בכיוונו של אחד מהם מוצב תמרור עצור. מי אשם בתאונה?

אפשר שאין להטיל ספק באשמתו של מי שבא מכיוון ה"עצור", שהרי גם אם עצר עדיין נותרה לו חובת מתן זכות קדימה.

מה אם נהג הרכב השני שלכאורה היה עליו לקבל זכות קדימה? האם יכול היה למנוע את התאונה?

קרוב למחצית מתאונות הדרכים שבני אדם נפגעו בהם נגרמו בצמתים. דיון, הסקת מסקנות והפקת לקחים מאירועים שהתרחשו, יכולים למנוע תאונות בצומת בעתיד.

 

מטרת ההדרכה: המשתתפים ירעננו את חובתם בצומת כאשר עליהם לתת זכות קדימה מחד, ומאידך יהיו מודעים לחובתם החוקית ולשמירה על חייהם וחיי זולתם כאשר נהג אחר לא מכבד את זכותם. 

 

מי האשם?


 

מלכודת

נהג ברכב אחד חיפש כתובת. לפתע חשב כי מצא וכדי להספיק לפנות - בלם. נהג ברכב שני, שנסע מאחוריו פגע בו. מי מהם אשם? מי מהם יכול היה למנוע את התאונה?

האם רק הנהג שמאחור אשם, או שמא גם הנהג שלפנים יכול היה למנוע את התאונה?

דיון, הסקת מסקנות והפקת לקחים מאירועים שהתרחשו, יכולים למנוע תאונות חזית-אחור בעתיד.

 

מטרות ההדרכה:

המשתתפים יידעו:

  • את חובתם לשמור רווח בן שתי שניות לפחות מהרכב שלפניהם.
  • מהן הדרכים שבהן יכול נהג להימנע מפיעה על-ידי הרכב שמאחוריו.
  • מתי וכמה על הנהג להשתמש במראות הרכב כדי לזהות סיכונים מאחור.

 

מה מרוויחים?

שני נהגים יצאו מנקודה א' ופניהם לנקודה ב' בעיר סמוכה או במרחק רב. האחד נהג בנהיגה מונעת ועל פי החוק, השני נהג כאילו הוא מאחר לפגישת עסקים חשובה.

מי הגיע ראשון? כנראה הממהר. כמה זמן הרוויח ומה הפסיד, אלה הם נושאים לדיון בניתוח אירוע זה.

 

מטרות ההדרכה: המשתתפים יידעו כי רווח הזמן בנסיעה מהירה מאד, לא מתחשבת, לא חוקית ומסוכנת, שולי בהשוואה להפסדים שנגרמו ויתוארו בדיון.


 

אירוע "ביתי"

נגרמה תאונה לרכב הארגון או החברה.

קצין הבטיחות או הממונה על הרכב מעביר למשרדי ב.ב.ד את פרטי האירוע. 

תחום פיתוח ההדרכה של ב.ב.ד מכין את האירוע לדיון נהגים, על-ידי בניית מצגת מתאימה ופיתוח הנושאים והשאלות לדיון.

 

מטרות ההדרכה: ניצול אירוע "ביתי", המוכר לחברים לעבודה, לשם הסקת מסקנות והפקת לקחים כדי למנוע תאונות כאלה בעתיד.

 

 

 

 

 

 

 



חדשות

  • תשלום קנס בגין עבירת תעבורה אינו תנאי לחידוש רישיון נהיגה

    ב-22.8.18 פורסם ברשומות, בחתימת שר התחבורה, כי תקנה 172ב בטלה.

    קראו עוד...

    גריטת רכבי דיזל מזהמים

    בחודש אפריל 2018 פורסמו תקנות חדשות "חוק אוויר נקי" לפיהן רכב דיזל כבד, ישן ומזהם לא יוכל לחדש את רישיונו אלא אם כן יתקין מסנן חלקיקים אשר תפקידו צמצום זיהום האוויר. לחלופין, מי שלא יתקין מסנן יוכל לגרוט את הרכב ולקבל מענק גריטה לפי הענין. הוראת הנוהל שפורסמה ב-31.7.18 מצורפת.

    קראו עוד...

    אילו מסמכים חייבים להימצא בידיו של נהג?

    מאז ומתמיד למדנו, לימדנו והורגלנו שבידי הנוהג ברכב צריכים להימצא בכל עת רישיון הנהיגה, רישיון הרכב, תעודת הביטוח, ותעודות ומסמכים נוספים, אם ניתנו, לגבי רישיון הנהיגה או הרכב. עתה, תקנה 9(א) לתקנות התעבורה שונתה. התקנה פורסמה ב-28.6.18. למשך שנה מיום הפרסום התקנה תקפה רק לנהיגת רכב פרטי ואופנוע. בתום השנה היא תחול על כל סוגי הרכב, אלא אם בינתיים ייקבע אחרת.

    קראו עוד...

    רפורמה במבחני הנהיגה

    התקנות המורות על ביצוע הרפורמה פורסמו בתקנות חדשות ב-17.6.18 ותקפן החל מ-15.7.18.

    קראו עוד...

    מי אחראי על בעל החיים בדרך?

    לפקודת התעבורה נוסף סעיף 27ב1 הקובע את אחריות בעליו של בעל חיים או המחזיק בו במקרה של תאונת דרכים עו עבירת תעבורה.

    קראו עוד...

    מצלמות ומסכים כתחליף למראות תשקיף

    מעתה ניתן להתקין מצלמות ומסכים במקום מראות תשקיף ברכב, למעט אופנוע.

    קראו עוד...

    מהיום: רישיון נהיגה אזרחי לחיילים משוחררים ששירתו בצה"ל כנהגי רכב כבד

    ההסדר החדש יקל על הנהגים המשרתים בצה"ל, ירחיב את אפשרויות התעסוקה שלהם עם שחרורים, ויגדיל את מספר הנהגים המקצועיים בישראל.

    קראו עוד...

    ספר חדש להוראת זהירות לכיתות א' ב'

    הספר "סימני דרך" מיועד לתלמידי כיתות א' ב' להוראת זהירות בדרכים. נושאי הלימוד מועברים באמצעי למידה מגוונים, השוזרים שירים וסיפורים, משחקים ועבודות יצירה. לספר נלווה מד"ל מפורט.

    קראו עוד...

    החוסם בחניה רכב אחר - עבריין

    לרשימת העבירות המוגדרות בסעיף 62 לפקודת התעבורה נוספה עבירה: "אדם המחנה את רכבו באופן החוסם רכב אחר, ובכלל זה באופן שאינו מאפשר לנכה להיכנס לרכבו הנושא תג נכה או לצאת ממנו במקום חניה לנכים..." צפוי לעונש חמור.

    קראו עוד...

    חדשות בתקנות

    פורסמו ב-30.4.18, בתוקף מ-30.5.18. בין החדשות: "הרחבת השול", לעקוף מימין במקום לעבור מימין, היתר לרב שאינו מונית להעלות נוסע בתחנת מוניות ועוד.

    קראו עוד...

    7 מכוני רישוי חדשים ברחבי הארץ

    משרד התחבורה מפרסם מכרזים להקמת שבעה מכוני רישוי חדשים לרכב, הכוללים מסלולים נפרדים לרכב פרטי, רכב משא ורכב דו גלגלי. במטרה לשפר את השירות לציבור הנהגים.

    קראו עוד...

    רכב שב"ס = רכב בטחון

    תיקונים אחדים בתקנות התעבורה שפורסמו ב-13.3.18 מקנים לרכב שב"ס (שירות בתי הסוהר) זכויות בדרך של רכב בטחון.

    קראו עוד...

    תיקונים בתקנות. פורסמו ב-20.2.18

    בין התיקונים הקלות לרכב אספנות והבהרה חד-משמעית לגבי מושב מדריך באוטובוס.

    קראו עוד...

    משרד התחבורה מרחיב את מערך ניידות השירות

    לאור הצלחת מערך ניידות השירות שיזם משרד התחבורה, מרחיב המשרד את מערך ניידות השירות של חברת נתיבי ישראל בכל הארץ. הניידות מספקות מענה ראשוני ומיידי לכלי רכב הנמצאים במצוקה וזקוקים לעזרה דחופה ומפחיתות את ההפרעות לתנועה ואת הסיכון לנהגים כתוצאה מעצירה של כלי רכב בצד הדרך או בשולי הכביש.

    קראו עוד...

    יש חדשות

    עם תחילתה של שנת 2018 פורסמו כמה חדשות בדיני התעבורה ובתמרורים.

    קראו עוד...

    הסעות שיתופיות

    החל מ-10 בינואר 18 יורשו נהגי רכב פרטי להסיע נוסעים "בשכר" תמורת השתתפות הנוסעים בעלויות הנסיעה.

    קראו עוד...

    שינויים והוספות לתקנות

    ב-28.11.17 פורסמו שינויים והוספות לתקנות, בהם מחיקה סופית של הרכב הפרטי הדו שימושי, תיקון הטעות לגבי הסעת 19 נוסעים באוטובוס זעיר בידי בעל רישיון נהיגה למונית וקיצור תוקף רישיון הרכב למשאית 19 טון ומעלה.

    קראו עוד...

    מערכות בטיחות גם ברכב קל

    ב-9.11.17, פורסמה תקנת תעבורה חדשה, 364(ח) לפיה החל מ-1 בינואר 2018, לא יירשמו בישראל כלי רכב מסוג M1 ו-N1 (פרטי ומסחרי בעלי משקל כולל מותר עד 3,500 ק"ג) אלא אם תותקן בהם מערכת בטיחות ("מובילאיי", "איווקס", "מובון"):

    קראו עוד...

    הנחה של 1,500 שקלים באגרת הרישוי לרכב עם מערכת בטיחות

    החל מ-25.9.17 ניתן לקבל הנחה בגובה של 1,500 שקלים באגרת הרישוי השנתית, לכלי רכב שיותקנו בו מערכות בטיחות מצילות חיים.

    קראו עוד...

    המרה קלה של רישיון הנהיגה

    עולים חדשים, תושבים חוזרים ושוהים חוקיים אחרים המחזיקים ברישיון נהיגה תקף במדינת המוצא שלהם עם וותק של חמש שנים לפחות, רשאים מעתה לקבל רישיון נהיגה ישראלי...

    קראו עוד...

    חובת המוסך להשתמש בחלפים שמספק לו הלקוח

    תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (סירוב לתת שירות), פורסמו ב-27.8.17 ותחילתן ב-27.9.17, קובעות כי על מוסך לבצע פעולות ברכב תוך שימוש במוצר תעבורה (חלפים) שסיפק הלקוח.

    קראו עוד...

    הנפקת רישיונות רכב בסניפי הדואר

    החל מיום ראשון הקרוב, 20 באוגוסט 2017 ניתן יהיה להנפיק רישיונות רכב גם בסניפי דואר ישראל ברחבי הארץ. זאת, במסגרת הרחבת שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה לדואר ישראל.

    קראו עוד...

    חדשות בעניין רישיונות נהיגה

    תיקונים אחדים הנוגעים לתוקפם של רישיונות נהיגה לזרים, המרת רישיונות נהיגה ובדיקות ראיה לבני 40 פורסמו ב-9.8.17

    קראו עוד...

    מחיר מרבי למערכת בטיחות 2,100 ש"ח

    משרד התחבורה קבע סכום מירבי של 2,100 שקלים, שיבואני המערכות יוכלו לגבות עבור התקנתן בכלי הרכב. יחד עם ההנחות שמעניקות חלק מחברות הביטוח, יזכה בעל הרכב להחזר מלא עבור התקנת המערכות.

    קראו עוד...